söndag 17 mars 2013

Johannes Anyuru - "En storm kom från paradiset"


Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Johannes Anyurus skildring av hans pappas öde efter Idi Amins kupp i Uganda som inte har sagts tusen gånger redan. Historien i sig är stark och berörande, men det är hans fantastiska språk som gör det hela så otroligt gripande. Poetiskt men ändå knivskarpt. När jag bildgooglade honom nyss slogs jag över att han på alla bilder som dök upp såg så sammanbiten ut. Och det finns något väldigt tilltalande sammanbitet över hans språk. Han kan flöda ut, han kan ta ut svängarna, men aldrig någonsin släppa sargen och bli flummig.

Å ena sidan är jag väldigt glad att Anyuru nöjde sig med strax över 200 sidor, men samtidigt skulle det vara ytterst fascinerande om han även hade fördjupat sig mer i fortsättningen - hur det gick för pappan när han väl kom till Sverige. Detta skildras tyvärr lite för snabbt och översiktligt. Men som sagt - galet bra bok.

Betyg 8 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar