Det finns ord som får mig att släppa
all form av kritiskt tänkande. Metroidvania är ett sånt ord. Jag
älskar genren. När flera recensioner beskrev Waking Mars som ”det
mest nyskapande metroidvaniaspelet på år och dar” blev mina
förväntningar orimligt höga och besvikelsen nästan lika stor. För
visst är det ett nyskapande metroidvaniaspel. Problemet är bara att
det inte är så bra.
Spelet handlar om att utforska enorma
grottsystem på planeten Mars. Detta görs med hjälp av ett jetpack
och styrningen funkar på sin höjd hyfsat. För att ta sig vidare
måste man utnyttja ekologin på Mars. Sporer ska planteras och
kombineras för att föröka sig vilket leder till olika effekter. I
början känns det nytt och fräscht med ett våldsbefriat,
utforskande plattformsspel innan man inser en massa saker. Dels luras
kartan och det är mycket mer linjärt än man först tror. Sen är
utforskandet ytterst begränsat – i själva verket är Waking Mars
inget mer än ett antal pussel som man ska lösa. Och eftersom
kontrollen blir ännu sämre när man ska plantera diverse sporer
känns det lite bortslängt.
Ett plus dock för att det är
stämningsfyllt. Grafiken är trivsam och musiken hörlursvänlig.
Men slutbetyget blir ändå en besvikelse. Jag vill tillägga att jag inte har testat multiplayerdelen.
Betyg 4 av 10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar